مدیرکل امور بانوان استانداری تهران گفت: لازم است در زمینه افزایش فرزندآوری به عنوان یکی از مولفه‌های سبک زندگی اسلامی - ایرانی فرهنگ‌سازی کنیم، به گونه‌ای که خانواده‌ها متوجه شوند با ورود فرزند به زندگی‌شان نشاط و محبت در خانواده به وجود می‌آید و موجب افزایش صمیمیت بین زوجین می‌شود. ورود یک فرزند به خانواده بر روابط خانواده‌های زوجین نیز اثر مثبتی دارد.

به گزارش راسخون به نقل از ایسنا، آذر نظری با اشاره به تاثیرعوامل اقتصادی بر فرزندآوری، اظهارکرد: این مولفه‌ درفرزندآوری تاثیر قطعی ندارد، چرا که بسیاری از خانواده‌های مرفه نیز علاقه‌ای به فرزندآوری ندارند، چون تحت تاثیر فرهنگ غرب قرار گرفته‌اند و به دنبال لذات شخصی و تجمل‌گرایی هستند؛ این در حالیست که وجود یک فرزند موجب به وجود آمدن لذتی معنوی در خانواده می‌شود.

مدیرکل امور بانوان استانداری تهران با تاکید بر ضرورت فراهم کردن تسهیلاتی به منظور فرزندآوری، گفت: بیشترین دغدغه خانواده‌ها برای فرزندانشان، فراهم کردن امکانات آموزشی و نگهداری فرزندان زیر هفت سال است، بنابراین در این زمینه مسئولان و دولت می‌توانند نقش موثری داشته باشند و مصوباتی برای رفاه فرزندان خانواده بویژه در زمینه مسایل آموزشی - تربیتی بگذرانند؛ اما در حال حاضر بخش خصوصی هزینه‌های گزافی را از پدر و مادر بابت تحصیل فرزندان در مدارس و فراهم کردن امکاناتی مانند سرویس رفت و آمد دانش‌آموز طلب می‌کنند و همین امر موجب افزایش اضطراب و دلهره والدین می‌شود.

وی با بیان اینکه آموزش موجب فرهنگ‌سازی در زمینه افزایش فرزندآوری می‌شود، اظهار کرد: یکی از دوره‌های آموزشی برگزار شده در کشور، طرح «مطلع مهر» است که زوجین در قالب این طرح با رویکرد دینی آموزش می‌بینند. مباحث روانشناسی یکی از بخش‌های این آموزش‌هاست که بخشی از آن به تشریح اثرات مثبت وجود فرزند در خانواده می‌پردازد. زمانی که زوجین به اهمیت این موضوع پی ببرند، از نعمت بزرگ برخورداری از فرزند غافل نمی‌شوند.

نظری در پایان با اشاره به تاثیر سریال‌های شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی زبان بر فرهنگ خانواده‌های ایرانی، گفت: در سریال‌های شبکه‌هایی مانند فارسی‌وان این گونه تبلیغ می‌شود که پدر و مادر به فکر خود باشند و فرزندی را به جمع خانواده اضافه نکنند تا بتوانند از شیرینی و لذت‌های زندگی به صورت انفرای بهره‌مند شوند، این در حالی است که لذت واقعی زندگی مشترک به وجود فرزند است؛ چون فرزند زندگی زوجین را هدفمند می‌کند و موجب آرامش روحی و روانی اعضای خانواده می‌شود. در واقع بهتربن محصول زندگی مشترک، وجود فرزند در خانواده است.

/111/